Delhaize geeft biogroenten en -fruit natuurlijk biolabel

16 februari 2017

Supermarktketen Delhaize gaat een nieuwe techniek toepassen om biogroenten en -fruit te labelen en spaart zo 13 ton verpakking per jaar uit. Het biolabel zal via een lasertechniek worden aangebracht.

Omdat bioproducten en niet-bioproducten in de winkel duidelijk van elkaar onderscheiden moeten worden, door middel van het Europese biolabel, was biogroenten verpakken vaak de enige oplossing voor supermarkten. Delhaize kreeg hierover regelmatig opmerkingen van bewuste consumenten en zocht naar een oplossing. 

Door natural branding wordt het pigment uit het buitenste laagje van de schil verwijderd en wordt er zo een merkteken aangebracht. De techniek komt uit Nederland en voldoet aan de Europese regels. Delhaize zal het eerst de biologische butternutpompoen op die manier voorzien van het biolabel. Tegen de zomer wil men 20 soorten producten zo labelen, waaronder courgettes, komkommers, knolselder en venkel. Niet alle producten komen in aanmerking: tomaten hebben bijvoorbeeld een te fragiele schil. 

Voor Delhaize betekent deze techniek een besparing van 13 ton minder verpakking per jaar.

Nieuwsfoto: Lisa Develtere