Bio in de media

Voor en achter de schermen zorgt BioForum ervoor dat de biosector ook in de media voldoende aandacht krijgt en dat er juist over bio bericht wordt. Op deze pagina tonen we enkele voorbeelden. 

Wij krijgen regelmatig journalisten aan de lijn die meer informatie zoeken over bio voor een artikel of die op zoek zijn naar een bio-ondernemer voor een algemeen artikel. Onze persmedewerker helpt hen graag voort. 

Krijg je zelf vragen van journalisten over bio? Wil je de (regionale) media op de hoogte brengen van innovaties of publieksactiviteiten op jouw bedrijf? Download de powerpointpresentatie "Omgaan met pers" voor handige links en tips. 

Hieronder vind je een aantal cases waar BioForum de afgelopen maanden aan meegewerkt heeft:


FEBRUARI 2017 - VERASSEND VEGGIECAMPAGNE - OVERZICHT PERSKNIPSELS

'Bloggers ontdekken verrassende aanbod, ATV, Goed Gevoel en Weekend Knack brengen verslag uit '

Van 18 tot 26 februari liep de biocampagne van Bio Mijn Natuur. Tijdens deze week werd het rijke aanbod aan lekkere biologische veggie en vegan producten in de kijker gezet.
Een 40-tal publicaties verschenen in geschreven en online media. We organiseerden een wedstrijd op de website van Goed Gevoel. Weekend Knack en verschillende bloggers, waaronder Mme Zsazsa en Martine Prenen, brachten uitgebreid verslag uit.  

Download hier de persknipsels 


OKTOBER 2015 - TEST AANKOOP: IS BIO BETER? WEGWIJS IN VOEDINGSLABELS?

'Test Aankoop consulteert BioForum regelmatig over bio'

Wat? Test Aankoop plant een overzichtsartikel over biologische voeding en neemt daarvoor contact op met BioForum. Sinds die eerste ontmoeting consulteren ze ons regelmatig voor een artikel verschijnt.

Hoe? Omdat het voor journalisten niet altijd even makkelijk is om alle nuances van de biowetgeving te begrijpen, regelen we een ontmoeting met de mensen van Test-Aankoop. Naast onze persmedewerker Sabrina Proserpio gaat ook Bram Fronik, coördinator verwerking, mee. Hij geeft inhoudelijke aanvullingen.

Resultaat? Eind april staat in het mei-nummer van Test-Aankoop een artikel van 4 pagina's over bio. Het is een genuanceerd artikel geworden, al slaat de consumentenorganisatie af en toe de bal mis. VILT schrijft op basis van het artikel in Test-Aankoop ook een artikel. Wij publiceren op onze eigen website nog een reactie met enkele nuances die we misten in het originele artikel. Vilt neemt ook die reacties mee in hun stuk.

Vervolg van de samenwerking? Begin oktober verschijnt een artikel bij Test Aankoop over voedingslabels waarin ze het kaf van het koren scheiden... Hun conclusie is dat bio een onafhankelijk en betrouwbaar label is. We stuurden een persbericht uit en artikels verschenen in verschillende vakmedia.


JULI 2015 - BOEREN VERDIENEN EEN EERLIJKE PRIJS

Wat? De boerenstiel staat zeer zwaar onder druk: hoge investeringen, onvoorspelbaarheid van opbrengst en prijszetting. De media pikken hierop in en contacteren BioForum. .

Hoe? BioForum volgt de verschijningen over het prijsdebat op de voet op en publiceert een verslag van de feiten op de website. Op Twitter proberen we het debat levendig te houden. Journalisten die ons contacteren reiken we voorbeelden aan van hoe bio meerwaarde biedt via diversificatie en korte keten-initiatieven.  

Resultaten? Het artikel 'De boeren zijn boos, dit kan je voor hen doen' verschijnt als opener op de website van Het Nieuwsblad (goed voor 1 miljoen views). In dit artikel stelt BioForum verschillende korte keten -initiatieven uit de biosector voor. Voor De Tijd beantwoorden we vragen en na onze suggestie verschijnt een interview met de biologische varkenshouder Raf Francken. "Ik vertrek vanuit mijn eigen kosten. Op basis daarvan bepaal ik mijn prijs. Dat is de enige manier waarop landbouw gezond en rendabel kan werken." 


JUNI 2015 - BIOWEEK 2015

'Krijgt biolandbouw mest op maat?'

Wat? Aan de start van de Bioweek dreigde het nieuwe mestdecreet de biologische landbouw in de toekomst onmogelijk te maken. Het momentum van de campagneweek hielp ons om media-aandacht te krijgen voor een aangepaste regeling op maat van de biolandbouw.

Hoe?
We stuurden een persbericht waarin we pleiten voor een langetermijnvisie en brongerichte aanpak. Dat werd gepubliceerd door de meeste vakbladen en enkele kranten. Journalisten werden ook gesensibiliseerd rond het thema 'bodem'. Tijdens workshops op de bioboerderij konden journalisten concreet ontdekken hoe bio bijdraagt aan een vruchtbare bodem. Ze werden met een knipoog uitgenodigd. Per post ontvingen ze een zakje met een handvol vruchtbare bio landbouwgrond.

Resultaten?
'Bioboeren krijgen een mestactieplan op maat', zo beloofde Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege aan de vooravond van de Bioweek. De uitspraak werd meteen opgepikt in het avondjournaal om 19 uur (link naar reportage). Bioboer Marc Verhofstede van Humus en BioForum Vlaanderen-voorzitter Kurt Sannen legde in het nieuws uit waarom het gebruik van dierlijke mest onmisbaar is in de biologische landbouw en voor een vruchtbare bodem.