Karditsel

Wie?
Magda Bauweleers en Giedo De Snijder
Wat?
Biologische geitenkaas
Waar?
Lummen
Bio sinds?
2015

Milleke Melleke Mol Karwitsel Karditsel Kardol: met deze slogan leerde Nonkel Bob begin jaren zestig de kinderen melk drinken. Pure nostalgie, ook voor kaasmaker Giedo, die er de naam van de kaasmakerij aan ontleende.

Giedo en zijn vrouw Magda en boeren Pieter Coopmans en Koen Vanroye, vormen samen het team achter Karditsel. Giedo en Magda runnen de kaasmakerij, de boeren beheren de geitenboerderij 't Goerenhof die de melk voor de kaas levert.

KAASMAKER EN BOER
De kaasmakerij bevindt zich op het erf van de boerderij en dus maakt Karditsel hoevekaas. "Magda en ik hebben jarenlang een biologische geitenboerderij en kaasmakerij gehad. In 1983 werkten wij al biologisch. In 2006 verkochten we ons bedrijf en gingen we wat anders doen. Maar de kaas liet me niet los. Ik werd kaasconsultant en werkte als keldermeester in een kaaswinkel. Daar kreeg ik zin om iets nieuws uit de grond te stampen."

Magda en Giedo speelden eerst met het idee van een mobiele kaasmakerij, toen ze met Koen praatten. Koen leerden ze al in 2010 kennen op hun cursussen over kaas maken. Koen wou graag zijn eigen melk verwerken. De plannen voor Karditsel begonnen te rijpen in de zomer van 2014. Eind 2014 richtten ze de BVBA op.

"Je moet als boer wel visie en vertrouwen hebben om je melk op je eigen bedrijf te laten verwerken door twee mensen die je nauwelijks kent." 

"Op 10 maart 2015 verwerkten we voor het eerst melk van Koens geiten en sindsdien is het niet meer gestopt. Intussen is er veel gebeurd: we wonnen een Innovatie-award van de provincie Limburg, onze kaas kwam op Dagelijkse Kost en de vraag bij ons bestaand cliënteel verdubbelde op een jaar tijd. Dit jaar draaien we ruim dubbel zoveel kaas als vorig jaar."

In de intentieverklaring van Karditsel staat dat Magda en Giedo de kaasmakerij opstarten en uitbouwen, om ze dan later in de goede handen van Koen en Pieter te geven.

"Dat is een win-winsituatie: zij kunnen gebruikmaken van onze kennis en ervaring en wij kunnen tijdens onze laatste werkjaren doen wat we het liefste doen. Je moet als boer trouwens wel visie en vertrouwen hebben om die stap te zetten. Koen besliste om zijn vaste afzetkanaal links te laten liggen en samen te werken met twee mensen die hij nauwelijks kende. We zijn blij met dat vertrouwen."

PASSIE VOOR GEITENKAAS
Giedo is gepassioneerd door kaas maken en dan vooral voor (half)zachte geitenkaas.

"Ik wil niet zomaar melk verwerken, ik wil kaas maken met goesting. Wij steken dan ook ontzettend veel energie in het leveren van topkwaliteit en we willen blijven innoveren."

Door zijn ervaring als keldermeester wist Giedo ook hoe hij zich kon onderscheiden: "De markt zoekt naar ambachtelijke, rauwmelkse hoevekazen van hoge kwaliteit met onderscheidend vermogen. Ons assortiment bestaat dus uit (half)zachte kazen met een natuurlijke korstflora. Dat betekent dat we ons van in het begin uitermate professioneel hebben uitgerust."

Innoveren deed Giedo vooral met zijn geitenkaas op basis van de kardoenplant, waarvoor hij de innovatie-award kreeg.

"De kardoenplant is verwant met de artisjok en komt vooral in Zuid-Europa voor. De bloemblaadjes kan je gebruiken als stremsel, een techniek die de schapenherders in Portugal al eeuwen toepassen om voor zichzelf kaas te maken."

AMBITIE
De kazen van Karditsel zijn vooral te vinden in de gangbare verkoopskanalen. "Die erkennen de kwaliteit van onze kaas en nemen er de meerprijs voor bio graag bij. Toch leveren we meer en meer aan het biokanaal, al is kaas daar nooit een topper geweest. Kaas wordt in biowinkels naar mijn aanvoelen nog wat stiefmoederlijk behandeld en er is onvoldoende kaaskennis in huis."

Het is een van Giedo's stokpaardjes: "Bij kaasmaken gaat het om de kaas. Die moet van topkwaliteit zijn. Dat kan het best met bio, maar het is niet omdat je biokaas maakt dat dat meteen ook goede kaas is."

"De kaasmarkt schreeuwt om vernieuwing en diversiteit."

"Kaasmakers moeten wat meer ambitie tonen, niet alleen maar meer rendement uit melk willen halen. De markt schreeuwt om vernieuwing en diversiteit. Waarom zou je daar als kaasmaker niet op springen?"

"Wat ik nog wil bereiken? Karditsel moet hét merk worden voor rauwmelkse, ambachtelijke geitenkaas. Dat is voor onze bioboeren de beste garantie voor duurzame meerwaarde. Karditsel is een kaasmakerij op mensenmaat en het resultaat van een fair samenwerkingsverband tussen twee bioboeren en twee kaasmakers. Samen bouwen we aan een duurzaam bioplus-verhaal.“

Meer weten?
www.karditsel.be

Foto's: Lisa Develtere