Bio.Punt Lijsterbes

Wie?
Sandra Rydams en Chris Verheulpen
Wat?
Biologische winkel
Waar?
Vilvoorde
Bio sinds?
1978

Het verhaal van Bio.Punt Lijsterbes begint in 1978. Toen opende Chris Verheulpen in Vilvoorde een winkel onder de naam Dieetvoeding Natura.

Chris: “Mijn ouders waren zelfstandige bloemisten en ook ik wilde mijn eigen zaak. Op dat moment kwamen de natuurwinkels sterk op en ik zag daar zelf ook brood in. Mijn eigen winkeltje was heel kleinschalig en in het begin moest ik alles zelf uitzoeken. Maar je groeit daarin.”

VOORUITDENKEN
Begin jaren 1990 stapte dochter Sandra mee in de winkel. Chris: “Een steeds grotere winkel betekende ook steeds meer administratie. Ik wou iets minder arbeidsintensief en opende een winkel met natuurlijke cosmetica in Mechelen.” De 2 winkels bestonden even naast elkaar, maar na een aantal jaren zette Chris haar cosmeticazaak stop en ging opnieuw in de winkel in Vilvoorde aan de slag.

De volgende stap was verhuizen naar een groter pand. Sandra: “We wilden onze goede ligging niet opgeven. En in 2013 vonden we een groter pand op 20 meter van onze winkel. Ideaal.”

Op dit moment is Sandra volledig eigenaar, maar Chris werkt nog gewoon mee in de winkel. Sandra: “Ik heb van mijn moeder veel geleerd. Zo moet je durven investeren, al moet je doordacht blijven te werk gaan. Wie niet vooruitdenkt, is ten dode opgeschreven.”

Sandra: “Door de grotere winkelruimte kunnen we nu een groter assortiment verswaren aanbieden. En doordat we ze goed kunnen presenteren, zien we ook een grotere verkoop. Daarnaast komen heel wat mensen met een voedselproblematiek hier voor ons aanbod dieetproducten. Wij helpen hen door de juiste informatie te geven.”

KLANTEN EERST
De klanten zijn over de jaren wel geëvolueerd. “In het begin zagen we vooral idealisten die sterk gefocust waren op gezondheid of mensen met bepaalde allergieën, maar nu kopen steeds meer klanten bio omdat ze kiezen voor een ecologisch landbouwsysteem. Onze klanten zijn ook van alle leeftijden: sommige klanten kwamen hier als kind met hun ouders en brengen nu zelf hun eigen kinderen mee.”

Toch zijn er maar weinig gezinnen die 100 procent voor bio gaan: “De prijs speelt wel een rol. Sommige mensen kopen bio voor hun kinderen of soms zelfs konijnen maar niet voor zichzelf. Je hebt ook mensen die alleen tijdens de zwangerschap bio eten.”

De klant op de eerste plaats zetten loont.”

In elk geval komt de klant voor Sandra en Chris op de eerste plaats: “Als zelfstandige winkelier zetten we heel sterk in op service en steken veel energie in onze klanten. We geven hen veel uitleg, zetten bestellingen klaar, bestellen moeilijk te vinden producten of dragen boodschappen naar de auto. Dat loont, want we merken dat nieuwe klanten daardoor ook terugkomen.”

Tot slot gaat er veel tijd in communicatie over producten: zelf affiches maken, acties uitwerken, producten laten proeven. “Ik klop hiervoor ook aan bij mijn leveranciers, al moet ik toch nog altijd veel zelf uitwerken. Extra ondersteuning in communicatie over producten zou zeker welkom zijn. Zo kunnen we samen de biosector laten bruisen.”

Meer weten?
www.biopuntlijsterbes.be

Fotografie: Sophie Nuytten